Marketingul în turism: două zile de discuții și transferuri de bune practici
În perioada 27-28 mai, la Ungheni a avut loc Conferința internațională de promovare a bunelor practici de marketing în turism, eveniment organizat în cadrul proiectului „Acțiuni durabile pentru creșterea economică prin turism”, implementat de Primăria Ungheni în parteneriat cu AO „Centrul Regional pentru Dezvoltare Durabilă”, finanțat de Uniunea Europeană în cadrul programului Primarii pentru Creștere Economică.
Scopul a fost de asigura un schimb de experiență și cunoștințe în domeniul marketingului turistic și crearea parteneriatelor pentru dezvoltarea sustenabilă a turismului în regiunea Ungheni și în orașele înfrățite prin proiecte și inițiative comune.
La Conferință au participat peste 50 de persoane, reprezentanți ai Primăriei și Consiliului Raional Ungheni, Secției Cultură și Turism, Secției Economie și Reforme, Centrului Cultural Multifuncțional „Regina Maria”, Muzeului de Istorie și Etnografie, Palatului de Cultură, Centrului de Informare Turistică, Clusterului Turistic Regional Ungheni 2030, precum și ai Delegației Uniunii Europene, Oficiului Naţional al Turismului, Asociației Naționale pentru Turism Receptor și Intern din Moldova, Academiei de Studii Economice, ai societății civile, meșteri populari, presa locală și regională. Totodată, au venit partenerii de dezvoltare din orașele înfrățite: Cluj-Napoca și Iași (România), Kutaisi și Tskaltubo (Georgia), Konin (Polonia).
În debutul evenimentului au luat cuvântul: Vitalie Vrabie, primarul de Ungheni, Dionisie Ternovschi, președintele raionului Ungheni, Jan Demidovits-Mekelainen, manager de programe în cadrul Delegației Uniunii Europene în Moldova, Mtvarisa Luchian, specialistă principală marketing la Oficiul Naţional al Turismului, Nicolai Olarașu, consultant Lobby&Advocacy la Asociația Națională pentru Turism Receptor și Intern din Moldova, Adrian Bulican, doctor în economie la catedra „Turism, servicii hoteliere”, Ion Poia, deputat în Parlamentul Republicii Moldova. Cu toții au remarcat importanța organizării conferinței, a promovării de bune practici și schimbului de experiență în turism, crearea unei platforme de comunicare pentru o înțelegere mai bună a potențialului turistic și cultural din regiunea Ungheni.
În prima zi a conferinței, reprezentanții Oficiului Naţional al Turismului, Asociației Naționale pentru Turism Receptor și Intern din Moldova, Academiei de Studii Economice din Moldova, Secției Economie și Reforme a Consiliului Raional Ungheni au vorbit despre dezvoltarea turismului durabil în Republica Moldova, despre rolul strategiilor de marketing în turism în dezvoltarea economică locală și promovarea autenticității locale, au prezentat perspective în dezvoltarea turismului durabil în raionul Ungheni.
Partenerii din orașele înfrățite și-au împărtășit experiența privind elaborarea și implementarea strategiilor și politicilor de marketing în promovarea și dezvoltarea turismului, utilizarea tehnologiilor în promovarea destinațiilor turistice, importanța conservării și promovării patrimoniului cultural în atragerea turiștilor.
Cei prezenți au vizitat Centrul de Informare Turistică, creat în cadrul proiectului pentru promovarea potențialului turistic local și regional.
În cea de-a doua zi a conferinței, participanții s-au familiarizat cu rezultatele activității Clusterului Turistic Regional Ungheni 2030, au participat la panelul de discuții privind perspectivele de cooperare între orașele înfrățite și dezvoltarea strategiilor comune de marketing în turism, unde au venit cu recomandări, idei de colaborare pe viitor. Printre acestea:
– propunerea de aderare a Facultății Business a Universității „Babeş Bolyai” din Cluj-Napoca la Clusterul Turistic Regional Ungheni 2030;
– participarea în proiecte comune;
– organizarea de ateliere creative pentru promovarea antreprenoriatului în domeniul turismului;
– implicarea tinerilor în promovarea destinațiilor turistice din regiunea Ungheni;
– utilizarea tehnologiilor inovative.
Totodată, au fost desfășurate patru ateliere interactive de lucru privind inovarea în marketingul turistic.
În concluzie: subiectele abordate la conferință au asigurat realizarea unui schimb de experiență și de bune practici în ceea ce privește marketingul în turism, practici care pot fi adaptate, dezvoltate și aplicate la nivel local, astfel încât să contribuie la sporirea atractivității regiunii și creșterea numărului de turiști.