Recomandările arhitectului- Construcții sau reconstrucții. De ce e nevoie pentru a fi totul legal
A venit vara și a început sezonul reparațiilor, demolărilor, construcțiilor. Cum trebuie să procedeze cei ce încep astfel de lucrări?
Explicațiile le oferă Vlad Savin, arhitect-șef
Reparațiile
Reparația înseamnă păstrarea suprafețelor și elementelor așa cum sunt. Într-o reparație pot fi schimbate elementele de tâmplărie interioare și exterioare, fără să fie schimbate golurile, locurile și dimensiunile acestora.
* În timpul unei reparații trebuie să se țină cont de faptul că lucrările pot fi executate în intervalul 8:00 – 18:00 cu pauză la prânz. Recomandăm ca orele destinate reparației să fie coordonate cu vecinii, căci unii au copii, cineva vine din tura de noapte și vrea să se odihnească etc. Totodată, zgomotul, de multe ori, nu doar deranjează, dar și creează asocieri precum că se dărâmă pereți și este afectat blocul în totalitate. De aceea faptele expuse în plângerile care ajung la primărie nu corespund realității în proporție de 90%. Nu se confirmă ceea ce spune petiționarul, care, în cele mai multe cazuri, a auzit doar zgomotul sau a văzut tencuiala, care e gri la culoare, și o asociază cu betonul, ceea ce duce inevitabil la gândul că se distruge casa. Nu-i chiar așa.
* Depozitarea materialelor și deșeurilor de construcție se face în interior și se evacuează DOAR atunci când a fost solicitat de la ÎM „AVE Ungheni” containerul special pentru deșeuri de construcție. Deșeurile se coboară, se încarcă și se evacueză în aceeași zi; nu se lasă afară, pe spațiul public, vreo patru-cinci zile.
* Spațiile de uz comun nu se aglomerează cu materiale de construcție sau deșeuri. Nu se permite blocarea (parțială) a scărilor, ascensorului sau ușilor vecinilor. Pe aceste spații se păstrează în permanență curățenia.
Reconstrucțiile
În cazul reconstrucțiilor (modificarea spațiilor existente), trebuie să fie elaborat, de către un expert tehnic atestat în construcții, raportul de expertiză tehnică, în care să fie specificat dacă e posibilă sau nu reconstrucția. În cazul în care raportul este favorabil și condțiile pot fi executate, cetățeanul depune o cerere la primărie pentru obținerea certificatului de urbanism. După ce i se eliberează acest certificat, poate să se adreseze deja la un specialist pentru elaborarea proiectului de execuție. În baza proiectului de execuție primește de la primărie autorizarea de construcție și poate începe modificările respective.
Când sunt gata toate lucrările, se face actul de recepție a lucrărilor, care trebuie înregistrat la Oficiul Cadastral. Dacă nu sunt înregistrate modificările, mai devreme sau mai târziu ar putea apărea probleme. E posibil ca omul să trăiască bine merci zece ani sau chiar mai mult, fără a avea nici o problemă. Acestea vor apărea în momentul în care el va dori să vândă imobilul sau să facă o donație, o tranzacție sau când va dori să reînnoiască contractul la gaz, spre exemplu. Nu este exclus că întreprinderile prestatoare de servicii să depisteze că planul de la cadastru nu corespunde cu planul real al apartamentului.
Atenție! Conform Codului contravențional, cu tot ce ține de sesizarea unor posibile intervenții la blocurile de locuit, se ocupă Agenția de Supraveghere Tehnică (fosta Inspecție de Stat în Construcții). Lumea trebuie să se adreseze acolo.
Construcția caselor pe terenurile individuale
Se obține certificatul de urbanism de la primărie, se face o schemă unde se arată cum s-ar încadra în parametri foarte generali imobilul. Având certificatul de urbanism, se elaborează proiectul de către o firmă licențiată – e la discreția fiecărui cetățean. Important e ca proiectul să fie elaborat conform cerințelor actuale, ștampilat, verificat. În baza acestui proiect, primăria eliberează autorizația de construcții. Doar atunci se permite începerea lucrările de construcție.
Construcția anexelor de uz gospodăresc
Potrivit legislației, construcțiile de uz gospodăresc cu suprafața de până la 15 m p. se realizează conform unei proceduri simplificate. Omul vine la primărie, spune ce-și dorește, specialiștii îi recomandă unde ar fi bine să plaseze noua construcție și i se eliberează o scrisoare cu referință la lege, că, spre exemplu, se permite construcția cu suprafața de 3×5 m, cu un nivel, fără proiect, fără autorizație.
În cazul în care suprafața e mai mare de 15 m p., se parcurg toți pașii ca în cazul constucției casei.
Stimați ungheneni,
indiferent de rerparațiile, construcțiile sau reconstrucțiile pe care le faceți, respectați legislația, dar și regulile de bun simț (faceți astfel ca să deranjați cât mai puțin vecinii, să lăsați ordine în urma voastră, să nu blocați drumurile sau căile de acces).
Atenție!
Pentru evacuarea pământului, rezultat de la săparea gropilor de fundație, apelați la Primăria municipiului Ungheni, secția de construcții. Specialiștii vă vor indica locurile speciale unde puteți duce acest pământ.
Telefon: 0236 26250
Doritorii de a comanda containere speciale pentru deșeurile de construcții trebuie să se adreseze la ÎM AVE Ungheni. Telefon de contact: 0236 23325.