Lucrările de construcție a pistelor de bicicliști
În acest an, în municipiul Ungheni a început implementarea proiectului „Dezvoltarea transfrontalieră a transportului prietenos mediului”, finanțat de Uniunea Europeană în cadrul Programului Operațional Comun România – Republica Moldova 2014-2020.
Cu acest prilej, primarul Alexandru Ambros a răspuns la întrebările care au venit de la locuitorii din Ungheni și de la reprezentanții mass-media.
Cui i-a aparținut ideea unui atare proiect și de ce e nevoie de el anume acum la Ungheni?
Ideea elaborării unui astfel de proiect i-a aparținut Primăriei municipiului Ungheni. L-am înaintat spre finanțare cu aproape patru ani în urmă, în 2018. În anul 2021, am fost anunțați că proiectul a fost selectat, astfel că, la momentul de față, realizarea acestuia e în plină desfășurare.
Vreau să spun cu toată certitudinea că Ungheniul avea nevoie de un asemenea proiect, pentru că, până în prezent, nu a existat aici o infrastructură pentru bicicliști. Unica pistă de bicicliști, foarte scurtă de altfel, a fost construită, acum doi ani, în Parcul Central „Micul Cluj”, cu scopul de a le crea condiții sigure și adecvate doritorilor de a învăța să meargă pe bicicletă.
De proiectul respectiv aveam nevoie și pentru că e vorba de un mod sănătos de viață, pe care trebuie să-l adopte orice unghenean. Totodată, ne dorim să promovăm transportul prietenos mediului.
Printre obiectivele proiectului „Dezvoltarea transfrontalieră a transportului prietenos mediului” se numără îmbunătățirea infrastructurii pentru bicicliști și creșterea siguranței circulației acestora. Per total, vor fi construite circa 20 km de piste pentru bicicliști, 5 parcări acoperite și 10 neacoperite pentru parcarea bicicletelor. Considerați că este suficient pentru municipiul Ungheni?
Orice proiect pe care îl implementăm este, de fapt, un subproiect. E imposibil să reconstruiești toate trotuarele și să amenajezi peste tot piste de bicicliști în cadrul unui singur proiect. De aceea zic că e doar începutul dezvoltării infrastructurii pentru transportul prietenos mediului. Important e să existe o continuitate. Noi vom elabora noi proiecte pe care le vom depune spre finanțare la partenerii noștri de dezvoltare. Ne dorim să creăm condiții cât mai bune pentru cei ce folosesc transportul alternativ, fie că e vorba de biciclete sau trotinete.
Cât de sigure vor fi pistele pentru utilizatorii de biciclete?
Proiectantul a venit cu ideea de a construi pistele de bicicliști în paralel cu trotuarele, pentru o mai mare securitate a bicicliștilor. Excepție face doar o poțiune de pe strada Ștefan cel Mare. E vorba de podul peste calea ferată spre sectorul Dănuțeni, unde pistele vor fi pe carosabil. Deci, pistele vor asigura securitatea celor ce se vor deplasa cu bicicletele sau trotinetele.
La unele intersecții de străzi înălțimea carosabilului este mult mai mare decât cea a pistelor de bicicliști. Nu va crea acest fapt incomodități pentru bicicliști?
Proiectul este în proces de implementare și această diferență de înălțime va fi adaptată, astfel încât să nu fie mai mare de 2 cm și să asigurăm condiții optime pentru bicicliști.
Care va fi lățimea pistelor?
Pistele vor avea lățimea de 2 metri pe porțiunile unde se va circula în ambele sensuri și de 1 metru – acolo unde va fi un singur sens de circulație. Peste tot vor fi aplicate marcaje cu indicarea direcției de circulație.
Pe ce străzi vor fi amenajate pistele pentru bicicliști?
Pistele vor fi amenajate pe străzile: Națională, Romană, Creangă, Boico, Decebal și Ștefan cel Mare. Atât trotuarele, cât și pistele de bicicliști vor fi construite în pavaj sau în asfalt. Este decizia proiectantului, reieșind din normativele existente în Republica Moldova. Ideea de bază a proiectului este de a forma în centrul orașului o porțiune circulară de piste de bicicliști de-a lungul străzilor Națională și Romană, care va avea forma unei elipse, precum și construcția de piste pe două segmente mari de străzi. Unul pe strada Ștefan cel Mare: de la clădirea administrativă a ÎM „Apă-Canal” până la intersecția cu strada Petru Rareș din sectorul Dănuțeni. Cel de-al doilea segment este planificat pe strada Decebal: de la intersecția cu strada Romană până la intersecția cu strada Scuterniceni. Astfel, pistele de bicicliști vor trece, practic, prin câteva sectoare importante din Ungheni: Dănuțeni, Centru, Berești-Vasilica.
Chiar dacă bicicliștii nu au nevoie de permise de conducere, ei trebuie să respecte anumite reguli. Se prevăd careva acțiuni care să-i facă pe oameni să înțeleagă ce reguli există și că acestea trebuie respectate?
Se vor face instruiri pentru elevi, lecții de ciclism cu implicarea specialiștilor de la Inspectoratul Național de Patrulare. Tot în cadrul proiectului vor fi elaborate materiale informative pentru bicicliști. Există niște reguli simple, care trebuie cunoscute și respectate. Spre exemplu, traversarea străzilor se face doar la culoarea verde a semaforului, iar pe zebre, indiferent dacă intersecția este semaforizată sau nu, biciclistul trebuie să coboare de pe bicicletă și să traverseze strada pe jos, conducând bicicleta de ghidon.
Cum îi facem pe ungheneni să renunțe la mașina personală și să aleagă transportul prietenos mediului?
Pentru ca unghenenii să utilizeze bicicleta cât mai des, pistele de bicicliști trebuie să fie sigure și să existe infrastructură adițională, cum ar fi, spre exemplu, parcările pentru biciclete. Pe de altă parte, ar trebui să conștientizăm că sănătatea noastră și calitatea aerului pe care îl respirăm depinde de atitudinea pe care o avem față de utilizarea transportului. Din păcate, acum, chiar și pe distanțe scurte, foarte multă lume merge cu mașina. Nu e cea mai bună soluție. Utilizarea mijloacelor de transport prietenoase mediului trebuie să devină o prioritate pentru noi.
Când vor fi finalizate lucrările de construcție a pistelor?
Lucrările urmează să fie finalizate până la sfârșitul anului 2023.
Lucrările se desfășoară pe mai multe porțiuni de trotuare concomitent, fapt ce creează incomodități locuitorilor.
Așa este. Dar se face tot posibilul ca aceste lucrări să fie finalizate cât de repede posibil. Îi rugăm pe oameni să dea dovadă de răbdare și înțelegere. E și asta o susținere și contribuția lor la finalizarea lucrărilor.